Микола Томенко
Народний депутат України
Історія української
Конституції підказує дуже багато уроків для сьогоднішньої конституційної
дискусії. Зокрема, як відомо, документ, що зветься Конституцією Пилипа Орлика,
насправді був документом колективним і виник після аналізу помилок та поразки
гетьмана Івана Мазепи і його команди під Полтавою у червні 1709 року.
Мазепа і Орлик прекрасно розуміли, що прості люди, які проживають в містечках і селах, сім'ї військових тощо занадто затиснуті великою кількістю податків, не мають достатніх прав і вольностей, а тим більше – знають про корупцію в оточенні тодішньої влади. Окрім того, швидка
геополітична зміна курсу Івана Мазепи від стратегічного партнерства з Росією до
стратегічного партнерства зі Швецією зокрема та Європою загалом не була
донесена та роз'яснена широкому загалу.
Щоб отримати довіру українського суспільства, фактично, і були сформульовані статті основного закону, які би давали можливість, перш за все, простим людям переглянути ставлення до тодішньої влади (гетьмана і його команди) та, відповідно, заручитися її підтримкою. Отже, багато статей
Конституції, які ми позначаємо як демократичні, справедливі і такі, що
випередили у часі багато норм європейських конституцій, з'явилися ще 5 квітня
1710 року.
Очевидно, що і через
305 років у Конституції Пилипа Орлика можна знайти багато концептуально
важливих речей, які є не лише слушними, а і повинні слугувати своєрідними
уроками у нинішній конституційній дискусії або у ставленні можновладців до
Основного Закону.
І. Конституція
і закон – один для всіх: від глави держави до простого громадянина
"...Але
коли деякі Гетьмани Війська Запорозького узурпували владу, порушуючи всіляке
природне право й рівність, вони на власний розсуд встановили такий закон:
"Я так хочу, я так велю". Через таке деспотичне право (завдяки)
некомпетентності гетьманського правління на батьківщині і у Війську
Запорозькому виникли численні безпорядки, порушення законів і вольностей,
громадські утиски, насильницьке розміщення військових постоїв, зневажливе
ставлення до старшин, полковників та знатних козакі ... Якщо у діях
Ясновельможного гетьмана буде помічено щось несумісне з правами та вольностями,
шкідливе та некорисне для Вітчизни, тоді Генеральна Старшина, полковники і
генеральні радники будуть уповноважені вільними голосами чи приватно або, якщо
виникне така необхідність, й публічно на раді висловити Його Вельможності докір
щодо порушення прав та вольностей без осудження та найменшої образи високої
регіментарської честі. На ті докори Ясновельможний гетьман не має ображатися та
мститися, а навпаки, намагатися виправити недоладності". (зі ст. VI Конституції Пилипа Орлика)
ІІ. Як
побороти корупцію в кадрових призначеннях керівництва держави та забезпечити
справедливе правосуддя
"...Оскільки
ж усі тягарі і здирство нещасного простолюду беруть свій початок із підкупу за
сприяння особам, що просять і домагаються судових посад, не користуючись
довір’ям і не маючи заслуг, але ненаситно прагнучи до власного збагачення,
розбещуючи урядовців, козаків і простолюдинів, завойовуючи прихильність
Гетьмана підступними дарунками, за допомогою яких намагаються без вільних
виборів, всупереч праву і рівності, піднятися на вершину полкових та інших
урядів і почестей, тому найсерйознішим чином постановляємо, що Ясновельможний
Гетьман не надаватиме нікому ніяких урядів ані почестей, керуючись якоюсь
попередньою оцінкою вартості полковницьких відзнак чи інших козацьких та
простих посад, і не нав’язуватиме на них нікого силоміць. Але завжди як
козацькі, так і прості урядники, а особливо полковники, повинні обиратися
вільним волевиявленням і голосуванням, і після виборів затверджуватися
гетьманською владою, хоча вибори цих виборних (осіб) не повинні оголошуватися і
здійснюватися без гетьманської згоди. Цей закон належить виконувати і
полковникам, не призначаючи сотників та інших урядників на основі дружніх
стосунків і особистої прихильності без вільного голосування всього повіту, але
обираючи і не усуваючи від урядів через приватні сутички". (зі ст. Х Конституції Пилипа Орлика)
"Якщо
хтось із старшин, полковників, генеральних радників, знатних козаків та всіх
інших урядників, а також із рядових козаків учинить злочин, що шкодить
гетьманській честі, виявившись винним через нечестивий умисел або випадково, у
такому разі подібних винуватців (злочину) не повинен карати сам Ясновельможний
Гетьман із власної ініціативи і помсти, але таке правопорушення — і умисне, й
випадкове — має підлягати (розгляду) Генерального Суду, який повинен винести
рішення не поблажливе й не лицемірне, а таке, якому кожен мусить підкорятися,
як переможений законом". (зі ст. VII
Конституції Пилипа Орлика)
ІІІ. Як захистити
соціальні права простих громадян та встановити справедливі податки
"Оскільки
податки на річну платню компанійцям і сердюкам (кінним і пішим козакам з
гетьманської лейб-гвардії) та інші публічні видатки, а також стації на
компанійців та сердюків були встановлені як загальна повинність для всіх
жителів України, і козаків, і простолюду, отож і податки, й згадані вище стації
мають бути всюди ліквідовані і повністю відмінені. Таким чином, державна
скарбниця, закрита для задоволення державних потреб, повинна бути відновлена за
рахунок регулювання видатків. Що ж стосується платні кінним і пішим після
закінчення війни, то вона повинна залишатися серед військових служб у віданні
Гетьмана, про що на Генеральній Раді буде обговорено і прийнято
постанову". (зі ст. ХV Конституції Пилипа Орлика)
"...
Після того, як наша власна батьківщина буде втихомирена від збурення війнами й
звільнена від московського рабства, нехай буде призначена і через спеціально
встановлених комісарів здійснена ревізія усіх видів публічних і приватних
володінь і за високим рішенням Генеральної Ради у присутності Гетьмана нехай
буде ухвалено урочисто й непорушно: кому належить згідно з законом, а кому не
належить користуватися правом володіння публічними маєтками, і які саме
належить виконувати повинності підданим. Подібним же чином збільшуються тягарі
нещасного пригнобленого простолюду й тому, що чимало заможних козаків під
приводом права підсусідства захищають прийнятих на свою садибу простолюдинів
від будь-якої міської й сільської повинності. Так само і заможні купці,
відзначені гетьманськими вольностями, а також ті, що перебувають під
заступництвом і опікою полковників, уникають виконання належних публічних
повинностей і відмовляються надавати допомогу нещасному простолюдинові. Через
це Ясновельможний Гетьман своїми Універсалами повинен буде подбати як про повернення
селян, прихованих (у володіннях) царя, так і про заборону звільняти купців від
несення публічних повинностей, не протегуючи їм у цьому надалі". (зі ст. ХІІ Конституції Пилипа Орлика)
"Часто
люди бідні скаржаться на численні здирства з боку збирачів державних податків
та податкових чиновників, а також ярмаркових об'їждчиків. Бідній людині взагалі
неможливо на ярмарку продати будь-яку річ для полегшення своєї бідності та
купити щось для власних потреб без ярмаркової плати. А не дай Боже, хоч чимось
завинити, то будеш обідраним ярмарковими об'їждчиками з ніг до голови. Тому
нехай збирачі податків та податкові чиновники збирають до державної скарбниці
тільки те мито і тільки з тих товарів, які будуть виражені у майнових угодах,
нічого зайвого від купців не вимагаючи і людям бідним здирства не чинячи. Так
само й об'їждчики ярмаркові повинні збирати мито з тих, кому належить його
платити, а не з убогих людей, які прибули на ярмарок, щоб щось продати або
купити для власних потреб". ( зі ст. ХVI
Конституції Пилипа Орлика)
"...
Подібно до того, як Ясновельможному Гетьману з обов’язку його уряду належить
керувати й наглядати за порядком щодо всього Війська Запорозького, так само він
повинен пильно дбати про те, щоб простим козакам і простолюдинам не чинилось
надмірних утисків, спустошливих поборів і здирств. Бо ці надужиття спонукають
люд залишати обжиті місця і відходити до чужих країв за межі рідної землі, аби
полегшити подібні тягарі і шукати життя кращого, спокійнішого і легшого. Через
це нехай пани полковники, сотники, отамани, урядники і виборні не наважуються
пригноблювати свою домашню челядь і простих козаків, а особливо простолюдинів,
які не знаходяться у прямій залежності від їхніх урядів чи в їхньому особистому
підданстві, посилаючи (їх) косити сіно чи збирати врожай, виганяючи на
укріплення валів, відбираючи насильно, шляхом грабунку чи примусового продажу
земель, за якусь незначну провину все рухоме й нерухоме майно. Також ремісників
не примушувати без дозволу до виготовлення замовлених до хатнього вжитку речей,
а козаків не звільняти від служби заради (виконання) приватних доручень.
Ясновельможний Гетьман повинен заборонити ці зловживання, що так поширилися, й,
уникаючи їх сам, гідним наслідування прикладом, і викорінюючи". (зі ст. Х Конституції Пилипа Орлика)
IV. Державна
підтримка військових та їхніх родин
"Встановлюється
і оголошується непорушним, що вдови козаків, їхні дружини та діти-сироти,
козацькі господарства і (господарства) жінок, чоловіки яких перебувають на
війні або на якихось віськових службах, не притягатимуться до жодних
обов’язкових для простого люду загальних повинностей і не будуть обтяжені
сплатою податків". (ст. ХІ Конституції
Пилипа Орлика)
V . Про
гарантії самоврядування міст та громад
"Силою
цього Виборчого акту ухвалюється, щоб столичне місто Русі Київ та інші міста
України зберігали недоторканними й непорушними всі свої справедливо отримані
закони та привілеї й це мусить у відповідний час обов’язково підтверджуватися
гетьманською владою". ( ст. ХІІІ
Конституції Пилипа Орлика)
No comments:
Post a Comment